۹/۱۵/۱۳۸۷

شهدای بهائی: جناب دکتر روح الله تعلیم

شهدای بهائی: جناب دکتر روح الله تعلیم

به مناسبت 18 آذر سالروز شهادت ایشان

جناب روح الله تعلیم در بیست و هفت مهر ماه 1316 در طهران متولد شدند. از همان کودکی در تحصیل علم سرآمد دوستان خود بودند و در جوانی با رتبۀ ممتاز در کنکور پزشکی قبول شدند و در سن 25 سالگی موفق به اخذ درجه طبابت شدند. سپس تخصص جراحی خود را در زمینه بیماری های زنان و زایمان به پایان رساندند.

دوران سربازی را در شهر خرّم آباد گذراندند جایی که بعد از ظهرها نیز در مطب به طبابت مشغول بودند. از آن پس در شهر کرمانشاه اقامت گزیدند. ایشان که طبیبی حاذق و انسانی متواضع بودند بسیار زود شهرۀ شهر شدند.

ایشان پس از چندی بیمارستانی در آن شهر بنا کردند و نام آن را بیمارستان آریا گذاردند ( در آن زمان مرسوم بود که هر کسی که بیمارستانی تاسیس می کرد نام خود را بر آن می گذاشت ولی ایشان از این کار اجتناب کردند). اقدام جالب توجه ایشان برگرفته از تعالیم بهائی در زمینه اقتصاد، تبدیل کردن مدیریت این بیمارستان به شکل شرکت سهامی بود. با این کار تمامی پزشکان و پرسنل بیمارستان را در سود و درآمد بیمارستان سهیم کردند.

ایشان سال ها در محفل روحانی کرمانشاه عضویت داشتند تا آنکه سرانجام به دست معاندین دستگیر شده و حدود یک سال و نیم در طهران زندانی شدند. عاقبت در تاریخ هجدهم آذر ماه 1363 در طهران اعدام شدند.

در روز 18 آذر ماه 1363 جمعی دیگر از بهائیان کرج نیز به شهادت رسیدند از جمله: جناب جمشید سبحانی (پور استادکار)، جناب جمال کاشانی، جناب عنایت الله حقیقی، جناب غلامحسین فرهند و جناب فیروز اطهری.

یادشان گرامی و روحشان قرین رحمت پروردگار.
تلخیص از: پروازها و یادگارها، ماه مهر گلستانه، چاپ شرکت سوپریم، 1371

هیچ نظری موجود نیست: