۵/۲۳/۱۳۸۷

شهدای امر بهائی: پروفسور منوچهر حکیم

پروفسور حکیم

شهدای امر بهائی: پروفسور منوچهر حکیم

جناب پروفسور منوچهر حکیم در سال 1298 در شهر طهران در خانواده ای مومن و ممتاز و مورد احترام، متولد گردیدند. ایشان دوره دبستان را در مدرسۀ تربیت و دوره دبیرستان را در مدارس البرز و ثروت گذرانیدند. در سال 1308 جزو محصّلین دولتی برای ادامه تحصیل در رشته پزشکی، عازم فرانسه شدند. طی نه سال دوره عمومی طب و دوره تخصصی تشریح را به پایان رساندند.

در سال 1317 با خانمی فرانسوی به نام ژرمن لاوندی ازدواج نموده و سپس به ایران مراجعت نمودند. پس از اتمام دوره نظام وظیفه در دانشگاه طهران استخدام شدند. پس از دو سال مجدداً به فرانسه باز گشتند و پس از گذراندن دوره تخصصی در رشته داخلی و گذراندن امتحانات رسمی دولتی کشور فرانسه و اخذ عنوان پروفسور، به ایران مراجعت نمودند.

مدت سی سال در دانشگاه طهران به تدریس و تحقیق پرداختند و مواردی از کشفیّات ایشان در کتب علمی طب ثبت گردیده است. جناب پروفسور حکیم به دفعات در مجامع و کنفرانس های طبی مشارکت داشتند و مدت دو سال نیز در کشور امریکا به تحقیق پرداختند.

ایشان از نظر همکاری در فعالیت ها و خدمات بهائی، فردی ممتاز و نمونه بودند. سالیان متمادی در خدمات امری مشغول بودند و سال ها به عضویت محفل روحانی ملی بهائیان ایران انتخاب شده بودند. هنگام از دست دادن جان شیرین نیز این مسئولیت را عهده دار بودند.

ایشان خدمات زیادی در توسعه و تکمیل بیمارستان میثاقیّه (بیمارستانی در طهران که به کوشش بهائیان تأسیس و اداره می شد) متحمّل شدند و سال ها به عنوان رئیس هیئت مدیره انجام وظیفه می نمودند. طبیبی حاذق و انسانی شریف و مهربان بودند. مردم طهران از یار و اغیار در مواقع بیماری به مطب ایشان پناه می بردند و بسیاری از افراد سلامتی خود را مرهون آن وجود مبارک می دانستند.

حاصل ازدواج ایشان یک پسر به نام پال و یک دختر به نام کریستین است که هر دو پزشک هستند و در خارج از کشور به سر می برند.

جناب دکتر حکیم از سی سال قبل از شهادت، منزلی در خیابان تخت جمشید غربی، نبش خیابان کیوان ابتیاع کردند و مطب خود را پس از سالها از خیابان فردوسی به این محل منتقل نموده بودند. در همین جا بود که در حدود ساعت پنج و نیم بعدازظهر روز دوشنبه بیست و دوم دی ماه 1359 برابر با دوازده ژانویه 1981 به دست اشخاصی ناشناخته به شهادت رسیدند.

مراسم کفن و دفن ایشان در گلستان جاوید طهران با حضور بسیاری از ایرانیان، اعم از بهائی و مسلمان انجام شد و جلسات تذکّر در نهایت درجۀ احترام برای ایشان برگزار گردید.

یادشان جاوید.
منبع: پروازها و یادگارها، ماه مهر گلستانه، شرکت سوپریم، 1371

هیچ نظری موجود نیست: